پیشینه و مبانی نظری نقش آژانس های خدمات مسافرتی در توسعه توریسم
دانلود
پیشینه و مبانی نظری نقش آژانس های خدمات مسافرتی در توسعه توریسم #جغرافیا و docx +دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت
پیشینه و مبانی نظری نقش آژانس های خدمات مسافرتی در توسعه توریسم جزئیات: توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش) همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA) 1- پیشینه تحقیق—————————————– 7 2-2- گردشگری——————————————- 9 2-2-1- گردشگری از نظر لغوی—————————— 9 2-2-2- واژه توریسم————————————- 9 2-3- تعریف و مفاهیم گردشگری—————————– 10 2-3-1- گردشگری—————————————— 10 2-3-2- گردشگری داخلی (یا بومی)————————– 11 2-3-3- گردشگری خارجی(یا بینالمللی)———————- 11 2-3-4- گردشگری از بعد جغرافیایی————————- 11 2-3-5- گردشگری از بعد اجتماعی————————— 11 2-4- فواید گردشگری————————————– 11 2-4-1- فرهنگی و اجتماعی——————————— 11 2-4-2- اقتصادی—————————————— 12 2-5- گردشگری در جهان———————————— 12 2-5-1- آغاز جهانگردی در دوران باستان——————– 12 2-6- گردشگری در جهان———————————— 13 2-6-1- آغاز جهانگردی در دوران باستان——————– 13 2-6-2- گردشگری در دوران قرون وسطی———————– 14 2-6-3- گردشگری در دوران رنسانس————————– 15 2-6-4- گردشگری در دوران انقلاب صنعتی و بعد از آن——— 15 2-6-5- گردشگری در ایران——————————— 16 2-6-6- روند توسعه گردشگری در ایران قبل و بعد از انقلاب— 16 2-7- روند شکلگیری گردشگری در گیلان———————– 18 2-8- رابطهی جغرافیا و فعالیتهای گردشگری—————– 18 2-9- اشکال عمده توریسم———————————- 19 2-10- انواع توریسم————————————– 19 2-11- مفهوم توسعه————————————— 20 2-12- تئوری قطب رشد————————————- 20 2-13- توسعه پایدار————————————– 21 2-14-تاریخچه سیستم توزیع محصولات و خدمات گردشگرى——— 22 2-15- تاریخچه شركتهاى خدمات مسافرتى در ایران———— 23 2-16- فدارسیون بینالمللى اتحادیه آژانسهاى مسافرتى(UFTAA) 24 2-17- سازمان میراث فرهنگى و گردشگرى و شوراى عالى میراث فرهنگى و گردشگرى——————————————————– 25 2-18- انواع فعالیت شركتهاى خدمات مسافرتى—————- 25 2-18-1- فعالیت شركتهاى خدمات مسافرتى برحسب نوع مجوز—— 25 2-18-2- فعالیت شركتهاى خدمات مسافرتى بر حسب بعد سازمانى– 26 2-18-3- فعالیت شركتهاى خدمات مسافرتى برحسب سطح فعالیت—- 28 2-18-4- كارگزاران مسافرتى(آژانسها یا سفرگذارىها)——— 29 2-19- ساختار شركتهاى خدمات مسافرتى———————- 29 2-19-1- واحد فروش و بازاریابى—————————- 29 2-19-2- واحد عملیات————————————– 30 2-19-3- واحد ذخیرهی جا———————————– 30 2-19-4- واحد ادارى و اجرایى—————————— 30 2-19-5- واحد محاسبات و امور مالى————————- 30 2-19- كاركنان شاغل در واحدهاى خدمات مسافرتى————- 31 2-19-1- مدیرعامل—————————————– 31 2-19-2- مدیر فنى—————————————– 31 2-19-3- مدیر تور—————————————– 32 2-20- تور و اجزاى آن———————————— 32 2-21- راهنمای تور————————————— 34 2-22- اهمیت راهنمایان در تورهاى گردشگرى—————– 34 2-23- مسئولیتها و وظایف راهنما————————– 34 2-24- فرایند اجراى تور———————————- 35 2-25- انواع سفرهاى گروهى كه در داخل كشور برگزار مىشود— 36 2-25-1- سفرهاى طبیعتگرا———————————- 36 2-25-2- طبیعتگردى و راهنماى كویر————————- 37 2-26- دستورالعملهاى ویژه برگزاركنندگان تور طبیعت——– 38 2-1- پیشینه تحقیق با وجود تحقیقاتی كه در ارتباط با گردشگری صورت گرفته است، در زمینه تحقیق حاضر، كتابی مدون موجود نمیباشد ولی میتوان به چند كتاب و مقاله در ارتباط با گردشگری و توریسم، به شرح ذیل اشاره نمود: «فوتیس کیلیپیریسو استلا زارداوا» در سال2012 در مقالهای با عنوان «توسعه گردشگری پایدار در یک محیط رو به تغییر» موضوعات مربوط به سازمانهای گردشگری(آژانسهای مسافرتی و سازمانهای میهماننوازی) را مورد بررسی قرار داد. آگاهی نسبت به مسأله گردشگری انبوه، محققان را به سمت گردشگری و محیط و نیز استفاده از روشها و سیاستهای قبلی توسعه توریسم سوق میدهد. مدیران، محققان، اساتید دانشگاهی، برنامهریزان، متصدیان تور و مجامع بینالمللی همانند UNEP و سازمان گردشگری جهانی به واسطه تضاد میان گردشگری انبوه و محیط به دنبال توسعه اشکال جدید گردشگری؛ بویژه برنامههای منتهی شده به حذف اثر گردشگری بر محیط، حفظ مزایای ملی و محلی توریسم هستند. لذا به دلیل وجود مسایل آلایندگی سازمانهای ذیربط(یعنی آژانسهای مسافرتی، متصدیان تور، هتلها و سایر سازمانهای میهماننوازی و …)، این روشها نقش چندانی در حل معضلات نداشته و به عنوان یک راهحل جامع محسوب نمیشوند. «کرنل نیکول جوکان»، «میهالا سابینا جاکان» در سال2013 در مقالهای با عنوان «گردشگری و مسافرت در راستای توسعه اقتصادی» نوشته است: امروزه اکثر کشورها به دنبال غلبه بر تأثیرات مغایر بحرانهایی هستند که در شناسایی موقعیتشان به دلیل رکود شدید و وخیمتر شدن شرایط اقتصادی با شکست مواجه هستند. گردشگری یکی از ارکانی است که باید از سوی دولتها در سرتاسر جهان(به عنوان یک راهحل در تقویت رشد اقتصادی) مورد حمایت و پشتیبانی قرار بگیرد. «رنجبریان»(1379)، در كتابی با عنوان «برنامهریزی توریسم در سطح ملی و منطقهای»، به بررسی اهمیت و شیوههای برنامهریزی گردشگری پرداخته و فرایند برنامهریزی گردشگر را ترسیم نموده، و چنین نتیجه گرفته كه اتخاذ روشی منسجم و حفظ توازن میان عوامل اقتصادی، زیست محیطی، فرهنگی و اجتماعی برای برنامهریزی در امر گردشگری گامی مهم و اساسی است. «خاكساری»(1382)، در مجموعه مقالات بررسی سیاستها و برنامههای توسعه گردشگری در جمهوری اسلامی ایران، پیرامون برنامهریزی توسعه گردشگری، معتقد است که امروز همهی كشورها، اعم از توسعهیافته و در حال توسعه و حتی كشورهای عقبمانده پذیرفتهاند كه هر توسعهای تنها با برنامهریزی امكانپذیر است. این موضوع بخصوص در ارتباط با توسعه پایدار بیشتر اهمیت مییابد. توسعه گردشگری پایدار، به دلیل اهمیت آن و تأثیرات بالقوه مثبت و منفی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و زیستمحیطی كه میتواند داشته باشد، بدون برنامهریزی امكانپذیر و دستیافتنی نخواهد بود. «نظرینژاد» و دیگران(1383)، در کتاب «نقش میراث فرهنگی و صنعت گردشگری در توسعه كشور و معرفی اولویتها»، ایران را یكی از متمدنترین كشورهای دنیا میداند که ابنیه تاریخی، بناهای فرهنگی و جاذبههای توریستی آن در همه كشورهای دنیا از شهرت بسیار بالایی برخوردار است و بسیاری از توریستهای جهانی را برای مسافرت به این کشور ترغیب و تشویق میكند. «نظری»(1388)، در پایاننامه خود تحت عنوان «برنامهریزی توسعه توریسم در شهرستان مشکین شهر» با استفاده از مدل تحلیلی SWOT، افزایش درآمد و توسعه منطقهی مورد مطالعه خود را مستلزم برنامهریزی توسعه گردشگری دانسته و به این نتیجه رسید که برای تحقق توسعه گردشگری، نیازهای توسعه باید همزمان تعریف و برطرف شوند. «رضوانی»(1385)، در کتاب «جغرافیا و صنعت توریسم»، این گونه نوشته که پیشرفتهای متنوع تكنولوژی قرن حاضر موجبات پیشرفت ارتباطات، حمل و نقل، افزایش سرعت و آسایش نسبی مسافرت را در پی داشته كه در نتیجهی آن، انقلاب بزرگی در صنعت گردشگری به وجود آمد و به دنبال آن، ایجاد مراكز و خدمات گردشگری و فعالیتهای مرتبط با آن توسعه یافت، تا جایی كه گردشگری خارجی در سالهای اخیر، منبع قابل توجهی برای تأمین نیازهای ارزی و ایجاد اشتغال بسیاری از كشورها بوده است و به عنوان یكی از اقلام صادراتی نامرئی، نقش مهمی را در عرصهی تجارت جهانی ایفا میكند . این صنعت آنچنان در توسعه اقتصادی، اجتماعی كشورها اهمیت دارد كه اقتصاددانان آن را صنعت نامرئی نامیدهاند.