مبانی نظری جایگاه صبر و سکوت در ادبیات فارسی
دانلود
مبانی نظری جایگاه صبر و سکوت در ادبیات فارسی #علوم انسانی و docx +دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت
مبانی نظری جایگاه صبر و سکوت در ادبیات فارسی توضیحات: 23صفحه فارسی (word) با منابع کامل دانلود تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی و مقاله بیس پایان نامه با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم پایان نامه ادبیات فارسی، توضیح مولفه های پرسشنامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی خلاصه ای از کار: – جایگاه صبر و سکوت در ادبیات فارسی – منزلت و فواید صبر و سکوت در ادب فارسی صبر و سكوت به عنوان دو فضیلت برجسته در تكامل اخلاق و رفتار انسانها در ادبیات منظوم و منثور فارسی جایگاه والایی دارد. ادبیات منظوم فارسی سرشار از نكات دل انگیز و زیبایی در خصوص این دو مضمون است و شاعران فارسی زبان در ادوار مختلف مضامین بكر و پسندیدهای در این باره خلق كردهاند. به یقین میتوان گفت كه در آثار همة شاعران از دوران گذشته تا كنون پیرامون این دو محور نكته پردازیهای زیبایی انجام گرفته است و همة آنان این دو فضیلت را ستودهاند. پرداختن به صورت خاص به این مبحث در ادبیات فارسی، خود پژوهشی واحد و مستقل را میطلبد. لذا در این بررسی به جایگاه صبر و سكوت در آثار برجستهترین شاعران فارسی زبان به عنوان پیش درآمدی برای ورود به موضوع خاص این تحقیق میپردازیم. عطار صبر و خاموشی را تنها را رسیدن به قلّة معرفت و حقیقت میداند. او تفكّر و تأمل در خویشتن را طریق دریافت گوهر معنی و رسیدن به هدف نهایی توصیف میكند: « گر سر کار میطلبی صبر کن خموش تا صبر و خامشیت رساند به منتها» (عطار،1380: 702) ………………….. «ای دل چو شراب معرفت کـردی نوش لب بر هـــم نه سِرِّ الاهــــی مفــروش در هر سخنی چو چشمهٔ کوه مجـــوش دریا گــــردی گر بنشینی خــاموش» (عطار1381: 86) رستگاری تو در چهار چیز است: کم خوردن و بی خوابی و تنهایی و خاموشی»، «اگر سخن گوی آفت سخن……….. ……………… مرد باید که گویندة خاموش بود و خاموش گویا، که آن حضرت ورای گفت و خاموشی است. نخست چشمة زبان باید که بسته شود تا چشمة دل بگشاید هزار زبان، مرید صادق را از خاموشی پیران فایده بیش از گفت و گوی بود «مـــرد عشــقی خـــموش باش و خراب مرد عقلی فضول باش و به هــوش» (عطار،1380: 481) عطار در دیوان اشعار خود این اعتقاد را اظهار میدارد كه، خاموشی خود بهترین توصیفگر حالات درونی………. …………. طاهره خوشحال مینویسد:« عارفان به دو سبب خاموشی میگزینند. یکی آن که سخن را به نا اهلان نگویند و دیگر آن که سکوت، راهی است برای کشف حقیقت. و آن گاه که عارفان به کشف حقیقت نائل میآیند و از خودبینی و هوای نفس فارغ و رها میگردند قیل و قال و گفتار بیهوده در آنان تا حدّ ممکن كاهش مییابد.» (همان:210) ………………… ……….. «خمــوش باش که تا وحیهای حق شنوی که صد هزار حیاتست وحی گویا را» (مولوی، 1362: 291) دیدگاه مولانا اتخاذ موضع سکوت و عدم تعجیل درگفتار و پرسیدن سؤال میتواند در مواردی سبب حفظ ……………………. « بلبل خوش نغمه ام، با گل سخن باشد مرا سرمة خاموشی از زاغ و زغن باشد مرا» (همان:87) به راستی چه آثار و ثمراتی برای سکوت و خاموشی مترتب است که صائب این گونه به طرفداری و حمایت از……… …………… «بغیر شهد خمــــوشی کدام شیرینی است که از حــلاوت آن، لب به یکدیگر چسبد» (همان:139) صائب از «دارالأمان خاموشی» یاد میکند که هیچ گوشة عالم امن تر از آن نمیباشد. خاموشی، باب حریم……… ……….. از نظر فردوسی، صبر محصول خرد و اندیشه است . او صبر را داروی افعال و اعمال بدی كه ریشه در جهل و نادانی د ارد توصیف میكند و معتقد است بزرگان به نیروی صبر و اندیشه میتوانند بربحرانها و ناسازگاریهای روزگار فایق گردند: ………….. …………….. حافظ میفرماید، اگر چه ممكن است دستیابی به كام دل و آرزوها زمان دراز و رنج بسیار را در پی داشته ……………….. فهرست منابع 1- قرآن كریم، (1384). با ترجمه و شرح واژگان ابوفضل ابولفضل بهرام پور، ناشر: آوای قرآن 2- نهج البلاغه، صبحی صالح. (1387). ناشر: آوای قرآن آزادمهر، ش. (1385). تاریخ انبیاء، یا قصص قرآن از آدم تا خاتم، ناشر: باربد