مبانی نظری اقامه، عدل، قسط، امام علی، اعتدال، انصاف، عدالت قضایی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی
دانلود
مبانی نظری اقامه، عدل، قسط، امام علی، اعتدال، انصاف، عدالت قضایی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی #علوم انسانی و docx +دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت
مبانی نظری اقامه، عدل، قسط، امام علی، اعتدال، انصاف، عدالت قضایی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی توضیحات: 35صفحه فارسی (word) با منابع کامل دانلود تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی و مقاله بیس پایان نامه با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم پایان نامه مدیریت، توضیح مولفه های پرسشنامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی خلاصه ای از کار: 1-1. معنای اقامه اقامة را بر پا كردن و نیز ادامه شىء گفتهاند در قاموس گفته شده: «اقام الشّىء اقامة: ادامه و اقام فلانا: ضدّ اجلسه» (قرشی، 1412ق: ج6، 48) منظور از اقامه قسط و عدل، برپایی، برقراری و یا اجرای قسط و عدل میباشد. 2-1. معنای لغوی عدل عدل در لغت به معنای راستی، درستی، دادگری، میانهروی، مساوات، استقامت، حكم به حق، برابری و قرار دادن هر چیز در جای خود آمده است. (فراهیدی، 1410ق: ج2، 39) …………. -1. معنای اصطلاحی عدل 1-3-1. اعتدال علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در رابطه با معنای عدالت اینچنین مینویسد: «إن العدل هو لزوم الوسط و الاجتناب عن جانبی الإفراط و التفریط فی الأمور و هو من قبیل التفسیر بلازم المعنى فإن حقیقة العدل هی إقامة المساواة و الموازنة بین الأمور بأن یعطى كل من السهم ما ینبغی أن یعطاه فیتساوى فی أن كلا منها واقع موضعه الذی یستحقه»، عدالت میانهروى و اجتناب از دو سوى افراط و تفریط در هر امرى است، و این در حقیقت معنا كردن كلمه است به لازمه معناى اصلى، زیرا معناى اصلى عدالت اقامه مساوات میان امور است به اینكه به هر امرى آنچه سزاوار است بدهى تا همه امور مساوى شود، و هر یك در جاى واقعى خود كه مستحق آن است قرارگیرد.(طباطبایی، 1417ق: ج12، 331) …………….. 2-3-1. رعایت استحقاق ها (اعطاء کل ذی حق حقه) …………….. 3-3-1. تساوی و رفع تبعیض …………….. 4-1. مفهوم عدالت از منظر امام علی علیهالسلام ……………. 1-4-1. قرار دادن و استقرار یافتن هرچیز در جای خودش …………….. 2-4-1. انصاف و داد ………………… 3-4-1. مساوات ………….. 4-4-1. رعایت حقوق و رساندن هر ذی حقی به حقش …………….. 5-4-1. اعتدال و میانه روی …………….. 6-4-1. فهم عمیق، نیكو داورى كردن و… ……………… 7-4-1. عدم اتهام به خداوند ……………….. 5-1. معنای لغوی قسط ………………. 6-1. معنای اصطلاحی قسط …………….. 7-1. تفاوت عدل و قسط ………………. 8-1. انواع عدالت ……………… 1-8-1. تعریف عدالت فردی ……………….. 2-8-1. تعریف عدالت اجتماعی …………………… 9-1. انواع عدالت اجتماعی ……………. 1-9-1. تعریف عدالت سیاسی ……………. 2-9-1. تعریف عدالت اقتصادی عدالت مراعات حقوق ذی حقان و عدالت اقتصادی رعایت حقوق اقتصادی آنان است. یکی از حقوقی که مردم در حکومت اسلامی دارند تامین رفاه نسبی اقتصادی آنان است که بر ذمّهی حاکم و یا حکوت اسلامی است. مفاهیمی همچون توزیع عادلانه درآمد، استحقاق برابر در برخورداری از منابع ملّی و به طور خاص برخورداری از بیتالمال، تأمین رفاه نسبی و رفع فقر در جامعهی اسلامی از مصادیق عدالت اقتصادی هستند. مراعات حقوق اقتصادی مستلزم توزیع درآمد، رفع فقر، کمتر شدن فاصله طبقاتی میان اقشار جامعه و تحت پوشش قرار دادن اقشار آسیب پذیر جامعه توسط حکومت اسلامی تحت عنوان تامین اجتماعی می باشد که رعایت موارد مذکور متضمن برقراری عدالت اقتصادی خواهد بود.با توجه به آن چه ذکر شد می توان گفت عدالت اقتصادی یعنی رسیدن به زندگی بدون فقر. چنان چه امام علی علیه السلام در این زمینه می فرماید:«وَ الَّذِی فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَوِ اقْتَبَسْتُمُ الْعِلْمَ مِنْ مَعْدِنِهِ … وَ أَخَذْتُمُ الطَّرِیقَ مِنْ وَاضِحِهِ وَ سَلَكْتُمْ مِنَ الْحَقِّ نَهْجَهُ لَنَهَجَتْ بِكُمُ السُّبُلُ وَ بَدَتْ لَكُمُ الْأَعْلَامُ وَ أَضَاءَ لَكُمُ الْإِسْلَامُ فَأَكَلْتُمْ رَغَداً وَ مَا عَالَ فِیكُمْ عَائِلٌ وَ لَا ظُلِمَ مِنْكُمْ مُسْلِمٌ وَ لَا مُعَاهَدٌ وَ لَكِنْ سَلَكْتُمْ سَبِیلَ الظَّلَامِ فَأَظْلَمَتْ عَلَیْكُمْ دُنْیَاكُمْ بِرُحْبِهَا: سوگند به خدایی که دانه را شکافت و جاندار راآفرید، اگر علم را از معدنش اقتباس کرده بودید… و از میانه راه به رفتن پرداختهبودید و راه حق را از طریق روش آن پیموده بودید، راهها بر شما روشن میشد و نشانههای هدایت آشکار میگردید و فروغ اسلام شما را فرا میگرفت. در آن صورت، به رفاهیفراوان دست مییافتید، دیگر هیچ خانوادهای بیهزینه نمیماند و هیچ مسلمان یاکافری که در پیمان مسلمانان است، گرفتار ستم نمیگشت.» (کلینی، 1407ق:ج8، 32) ……………. 3-9-1. تعریف عدالت قضایی عدالت قضایی به این معناست كه بعضی از انسانها حقوق دیگر افراد جامعه را زیر پای میگذارند، در نتیجه نیاز به داوری عادلانه و ممانعت از تضییع حقوق انسانها در جامعه پدید میآید. این نیاز تنها با نیروی عدالت حقوقی و قضایی مرتفع میشود.) محمدی ری شهری، 1421ق: ج4، 251 و 265) ……………. فهرست منابع و مآخذ