مبانی نظری اسباب و ابزار ابتلاء، تکالیف عمومی، روزه، جهاد، حج،
دانلود
مبانی نظری اسباب و ابزار ابتلاء، تکالیف عمومی، روزه، جهاد، حج، #علوم انسانی و docx +دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت
مبانی نظری اسباب و ابزار ابتلاء، تکالیف عمومی، روزه، جهاد، حج توضیحات: 40صفحه فارسی (word) با منابع کامل دانلود تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی و مقاله بیس پایان نامه با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم پایان نامه، توضیح مولفه های پرسشنامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی خلاصه ای از کار: – اسباب و ابزار ابتلاء خداوند در سنّت ابتلاء و امتحان ابزار و وسایلی را به کار میگیرد تا این سنّت الهی به اجراء درآید او انسان را با وسایلی گوناگون در مدرسه حیات به امتحان میکشاند، جمع امور و وسایلی که به نحوی با آدمی در ارتباط اند و در حیات و زندگی وی مؤثرند، از ابزار ابتلاء محسوب میگردند. در یک تقسیم بندی کلی، میتوان ابتلاء را به دو گونه تقسیم کرد: 1- دینی و شرعی 2- طبیعی و انسانی، و خود طبیعی و انسانی یا خیر و نیکی است و یا شر و بدی: «وَ بلَوناهُم بِالحَسَناتِ وَ السَّیئاتِ…» [1] «وَ نَبلوَکُم بِالشَّر وَ الخَیرِ فِتنَةً…»[2] این تقسیم براساس ظاهر است یعنی آنچه که ظاهرا مردم آن را خوب و بد میدانند، مانند مال که مردم آن را نیک پنداشته و فقر را بد میانگارند، در حالیکه اگر از این ابتلائات با سربلندی بیرون بیایند، در هر صورت حسنه است و اگر شکست بخورد شکستی بزرگ است. در قرآن و سنّت از وسایل و ابزار مختلفی به منظور ابتلاء انسان نام برده شده که ما در اینجا به اهمّ آنها اشاره خواهیم کرد: – دینی و شرعی به عنوان نمونه به بعضی از تکالیف شرعی که ابزار آزمایش الهی هستند اشاره میشود: – تکالیف عمومی یکسری از تکالیف شرعی برای همه و در همه زمانها و مکانها است و اعتقاد و عمل به آنها در همه زمانها و مکانها لازم است. -نماز مهمترین وسیلهای که باعث نزدیکی انسان به خدا میشود و باعث تکامل روح و تزکیه نفس میشود نماز است.[3]. «إِنَّ الصَّلَوهَ تَنهَی عَنِ الفَحشَاءِ وَ المُنکَر»[4]، یقیناً نماز از کارهای زشت و ناپسند باز میدارد. «وَاستَعِینُوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلوَهِ وَ إِنَّهَا لَکَبِیرَهٌ إِلَّا عَلَی الخاشِعِین»[5]، از صبر و نماز یاری بخواهید و یقیناً این کار جز بر فروتنان، گران و دشوار است. ………………. – روزه ……………… – جهاد …………… – حج …………… – فرستادن انبیاء و ولایت امامان ……………… – آیات الهی و معجزات انبیاء ………………. – ابتلاء خاص مؤمنان، غیبت امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف) ………………. – تکالیف ویژه ………………… – صید در حال احرام ……………….. – تغییر قبله ………………. – طبیعی و انسانی ……………….. – نعمتها و خوشیها ……………… – مال ………………… – جان ……………… – فرزند ………………. – زینتهای دنیایی …………………. – زیبایی چهره ……………….. – ویژگیهای ممتاز افراد و ملتهای مختلف ………………… – مقامات و برتریهای اجتماعی …………….. – قدرت ……………….. – غلبه بر دشمن و پیروزی ……………….. – نعمتهای حلال ………………. – شهرت ………………….. – کل آفرینش ……………… – گرفتاری و سختیها ……………… – فقر ……………… – ترس …………….. – امور طبیعی ……………. – از حاکم ستمگر …………….. – دشمنیها ……………. – بیماری …………….. – ناکامی و مشقتها ……………. – مرگ ……………. – القائات و وسوسههای شیاطین ……………… – آزارهای دیگران …………… – منافقان …………… – مومنان ……………….. – خویشان رسول الله (صلی الله علیه و آله) فرمود: «ما کان و لا یکون و لا هو کائن نبی و لا مومن الا و له قرابة یؤذیه»[6] هیچ پیامبر یا مومنی نبوده و نیست و هیچ گاه نخواهد بود مگر این که خویشاوندی دارد که او را آزار میدهد. – همسایه امام رضا (علیه السلام) از پدرانش از رسول الله (صلی الله علیه و آله) نقل کردند: «ما کان و لا یکون الی یوم القیامة مومن الا له جار یؤذیه.»[7] هیچ وقت نبوده و تا قیامت هم نخواهد بود مومن مگر این که همسایهای دارد که او را میآزارد. – همسر سکونی از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده: «قال امیرالمومنین (علیه السلام) ایاکم و تزویج الحمقاء فإن صحبتها بلاء و ولدها ضیاع» [8] برحذر باشید از ازدواج با همسر سبک سر، براستی که همراهی با او بلا و فرزند او تباه است. – غم و اندوه قال الصادق (علیه السلام): «إن العبد إذا کثرت ذنوبه و لم یجد ما یکفرها به ابتلاه الله عز وجل بالحزن فی الدنیا لیکفرها به فإن فعل ذلک به و إلا فعذبه فی قبره لیلقاه الله عزو جل یوم یلقاه و لیس شی یشهد علی بشی من ذنوبه»[9] براستی که اگر گناهان بنده………….. …………… – هوای نفس ………………. – اختلاف درجات و مراتب ………………. – آفات ابتلا آفات در ابتلائات خوشی و ناخوشی، مختلف است، این آفات در ذیل از نظرتان میگذرد: – آفات ابتلاء به نعمتها و خوشیها – عجب این آفت بیشتر در ابتلای به نعمت ظهور میکند. چه بسا افرادی که در ابتلای به نقمت صبوری و حتی شکر میکنند ولی بعداً از صبر خود گرفتار عجب میشوند. انسان چون خودش را دوست دارد ممکن است به عجب و خودبینی دچار شود به این صورت که در امتحانات حسنهی الهی اکرام و انعام او را به شایستگی خود مربوط سازد و آزمونهای دشوار و پر محنت و زحمت برای خود تحقیر و ناشایست پندارد. «اِذا خَوَّلناهُ نِعمةً قالَ او تِیتُهُ عَلی عِلمٍ بَل هِی فِتنَة وَ لکِنّ اَکثَرَ هُم لایعلمُون» وقتی از جانب خود نعمتی به او (انسان) عطا کنیم میگوید: آن را با دانش خود بدست آوردم، چنین نیست، بلکه آن آزمونی است ولی بیشتر آنها نمیدانند.[10] ……………… – دل بستن به نعمت ………………….. – غفلت …………….. – آفات ابتلاء به سختی وناخوشیها ……………… – تحقیر …………….. – ناخوشنودی از خداوند ……………… – بیتابی و بیقراری …………….. – ناامیدی ……………….. – حسد ……………… – غفلت ……………… فهرست منابع * قرآن كریم، مترجم: حسین انصاریان، قم، اسوه، 1383ش. * قرآن كریم، مترجم: محمد مهدی فولاد وند، تهران، دارالقرآن الكریم،1415ه.ق. * قرآن كریم، مترجم: مهدی الهی قمشه ای، قم، دانش، 1384ش. منابع فارسی 1-آقا جمال خوانساری، محمد بن حسین، شرح آقا جمال خوانساری برغرر الحكم ودرر الكلم، تهران: دانشگاه تهران، 1366 ش. 2-آموزگار، محمد حسن، اسلام و تزکیه نفس، تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی، 1375 هـ. ش، چاپ اول. [1]. اعراف،168. [2]. انبیا، 35. [3]. محمد تقی مصباح یزدی، عروج تا بینهایت، قم، مؤسسةآموزشی وپژوهشی امام خمینی،1386 ش، ص 150 و 153. [4]. عنکبوت، 45. [5]. بقره، 45. [6]. علی ابن حسن طبرسی، همان، ص283. [7]. همان، ص214. [8]. محمد ابن یعقوب کلینی، همان، ج5، ص354. [9]. محمد باقر بن محمد تقی مجلسی، همان، ج5، ص315. [10]. زمر، 49.